Longfysiotherapie

Wat is COPD?

Longfysiotherapie is voor mensen die een longaandoening hebben, ook wel COPD genoemd. COPD is een verzamelnaam voor de chronische longaandoeningen, emfyseem (rek uit de longen) en chronische bronchitis. Het openbaart zich meestal pas op latere leeftijd, wanneer al onherstelbare schade aan de longen is veroorzaakt. Soms is de oorzaak erfelijk, maar veel vaker zijn roken of werken in een stoffige omgeving de oorzaak. De aandoening bestaat in verschillende gradaties (van lichte benauwdheid tot zuurstoftoediening). COPD is niet te genezen en het zal in de loop van de jaren verergeren.

Bij COPD neemt de longcapaciteit af, het vermogen van de longen om de zuurstof door te geven aan het bloed vermindert. Tevens ontstaat er meer kans op het krijgen van ontstekingen in de longen. Het praktische gevolg van COPD is benauwdheid en daardoor de kans op inactiviteit, dat weer zorgt voor een slechtere conditie en verminderde spierkracht. Zo bestaat de kans voor een persoon met COPD om in een vicieuze cirkel te geraken.

De fysiotherapeut van Fysio de Hofstraat Aalten kan helpen bij het instrueren van een goede ademhalingstechniek, het aanleren van een goede hoesttechniek, het verbeteren van de conditie én het wijzen op en het aanleren van een actieve leefstijl. Het verbeteren van de conditie en de spierkrachtversterking vindt plaats in kleine groepen in de oefenzaal.

Vooraf vindt een uitgebreide intake plaats en wordt een conditietest afgenomen.  Deze test wordt ook na afloop van de therapie gedaan. Tijdens de therapie ervaren veel mensen al een duidelijke verbetering van hun kunnen en meestal wordt dit bevestigd in de testuitslag aan het einde van de behandeling.

Tijdens de behandeling wordt, indien nodig, contact onderhouden met longarts, longverpleegkundige, huisarts of praktijkondersteuner.

Wilt u een afspraak maken? Judith is onze Therapeut en zal u zo goed mogelijk helpen.