Echografie en Shockwavetherapie

Wat is echografie?
Echografie wordt binnen Fysiotherapie de Hofstraat gebruikt als aanvulling op ons fysiotherapeutisch onderzoek. Met echografie kunnen wij opnames maken van pezen, banden, spieren of een slijmbeurs. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van irritaties of scheuren in pezen en spieren, verkalkingen in pezen of een ontstoken slijmbeurs. Door middel van echografie kunnen we beter beoordelen wat er aan de hand is en hoe we de klacht het beste kunnen behandelen. Shockwave therapie kan dan bijvoorbeeld een behandeling zijn die we inzetten om van uw klacht af te komen.

Daarnaast kunnen wij in overleg met uw huisarts samen echogeleid injecteren, hierdoor kan de huisarts heel gericht het aangedane weefsel bereiken.

Wij maken ook echo’s voor collega fysiotherapiepraktijken of huisartspraktijken. U krijgt dan een verslag en een behandeladvies mee en kan uw behandeling voortzetten bij uw eigen vertrouwde therapeut.

Indicaties voor shockwave therapie:
Shockwavetherapie is geïndiceerd voor chronische (pees)aandoeningen van het bewegingsapparaat. Het indicatiegebied bestrijkt pijnen vanuit spieren, pezen en gewrichtskapsel:

• Fasciïtis plantaris of hielspoor
  • Schouderpeesirritaties, eventueel met calcificaties.
  • Achillespeesontsteking
  • Chronische tennis- of golferselleboog (langer bestaand dan 6 weken)
  • Peesontstekingen, o.a. van de pees onder de knieschijf.

E.S.W.T. (Extracorporeal Shock Wave Therapy) blijkt voor veel van bovengenoemde indicaties een uitzonderlijke effectieve methode van pijnbestrijding, draagt bij aan snel weefselherstel en zorgt voor verkleining van calcificaties in schouder en andere regio’s.

Fasciïtis plantaris/hielspoor en schoudertendinosebeelden zijn typische voorbeelden van klachten die vaak met goed resultaat behandeld kunnen worden. Zelfs calcificaties kunnen behandeld worden! Bij Fasciïtis plantaris bijvoorbeeld kan bij 90% van de patiënten binnen enkele weken een goed resultaat worden bereikt.

Wat wij bieden:
In de eerste sessie wordt een intake en onderzoek gedaan. Bij het onderzoek maken we ook gebruik van musculoskeletale echografie. Indien u voldoet aan de juiste inclusiecriteria kunnen wij u behandelen. Gemiddeld hebben wij zo’n 6 behandelingen nodig (1x per 1 a 2 weken)

Echografie en Shockwavetherapie

Wilt u een afspraak maken? Mirjam is onze Therapeut en zal u zo goed mogelijk helpen.